Sunday, October 4, 2009

BULAN DAN BINTANG

Puas aku bertanya,
Siapakah bintang, siapakah bulan,
Namun aku keliru, tiada jawapan yang pasti,
Katakan padaku,
Aku perlu tahu.

Kau datang, bilaku kau perlu,
Kau menjauh, aku tersisih pedih,
Kau menghilang dalam bayangan,
Kau muncul dalam senyuman,
Aku tahu itu hanya lakonan.

Kadang-kadang bulan muncul sendiri,
Tiada bintang menemani di sisi,
Tapi bulan tetap di situ,
Menemani indah malam insan yang sepi,
Bisakah bulan hidup tanpa bintang?
Bisakah bulan sendiri kesepian?

Hadirnya dia, dengan belaian mesra dan pujian dusta,
Perginya dia, entah hilang ku tak tahu ke mana,
Seperti bulan yang setia menanti bintang,
Walau bintang tidak selalunya muncul bersama.

Ku harap bulan kan jadi bintang,
Bintang kan mengiringi perjalanan bulan,
Kerna aku mahu bulan gembira,
Walaupun aku sepi sendiri tanpa teman di sisi.

No comments: