Thursday, June 25, 2009

100 000km

sape yang tau 100 000km tu panjang mane???
tau tak brape panjang salur darah kite??
maybe ade yang tau..
tapi aku baru tau arini..
tak taulah plak kalau time blaja bio dulu cikgu ade cakap..
tapi rasanya cam takde..
maybe ade yang tau, ade gak yang tak tau kan..
act, salur darah kite nie panjangnya 100 000km!!
gile panjang tak??
tau tak 100 000km tu panjang mane??
ha, 100 000km = 2 setengah lilitan bumi..
Subhanallah, panjang kan??
mane aku tau sumer nie??
kan ari-ari gi terapi..
ari-ari lah aku dapt ilmu baru..
sama ada yang dah tau ataupun belum..
salur darah kite gak ada 3 saiz.
1. 2.5 cm = duit 5oc tu. aku suka kumpul 50c sbb senang nak basuh baju dlm mesin..
hehe pemalas lah katakan..
selalunya salur darah nie terdapat kat jantung lah
2. saiz sederhana iaitu = 1cm. ianya boleh didapati kat tapak tangan dan tapak kaki.
3. saiz yang kecik skali. lupa nak tanya bape cm..
ianya terdapat kat mata, otak, ujung jari ngan kat 'tutt'..hehe..
itu jelah ilmu yang aku dapat arini..
kalau ade lagi nanti aku share..

No comments: